nama anak .

ye ye bukan senang nak cari nama untuk anak.Lagi lagi zaman sekarang,zaman moden konon nama pon nak moden walhal still makan belacan still makan capati (opss soryy aku da macam benggali betul after married weyh) Macam aku ,jenis ta kesah asal nama padan dengan anak plus ada makna yang baik.

time pregnant dulu ,aku just fikirkan nama anak laki je ,untuk anak gugirl ta pernah terpikir langsung.Alahai ko dah kenapa qish ,tak buat persiapan awal awal ,tak apa,untuk next anak kau kene beli dah buku tajuk "nama nama baik untuk bayi lelaki bayi perempuan"..atau kau kene rajin rajinkan diri menggoogle wei,kalau tak susah .

macam basyirah..dia punya nama dapat pon lepas hari ketiga aku berpantang,tu pon berpeluh jugak lak,dah tu panggil je "baby"..asal nangis je..."nape ni baby"..dah tu sampai bila pulak nak berbaby kan anak.Terus talk dengan husband,kot dia ada nama ke..

tapi sama la dengan aku,still blur blur,ada satu nama melekat tapi makna pulak tak baik..dikatakan nama yang aku pilih tu ade kaitan dengan ketuhanan orang berbangsa india( halamak,sebut dah cun tapi makna plak tak best)..terus tukar..last ikhtiar,husband jumpa ustaz untuk pencarian nama yang sesuai..

dan alhamdulilah...akhirnya hari ketujuh berpantang, puteri aku bernama Syaryfah Nur Basyirah ..sangat suka dengan nama ni,salah satu sebab ,pasal nama syarifah,opss even bukan la berketurunan syed bagai..Basyirah pulak nak dekat nama abah,ya Allah suka sangat! 

 

semoga basyirah jadi anak yang baik untuk aku dan husband,jadi anak yang solehah...

......

No comments:

 
BY AQISH BASIR