new lesson : EXCIDENT


9 september.

Time ni aku dah start cuti ,konon konon nak holiday dengan mazreel and basyirah dekat melaka.Tapi lain pulak jadi,mungkin ni salah satu ujian untuk aku ,satu peringatan. Yang penting aku syukur sangat ,aku selamat even hampir hampir...=(

9.00am.

oh ye,sebelum tu aku dah tidur subang,rumah sewa mazreel sebelum balik,sebab aku tak larat sangat nak drive,sampai pon lewat kan.Pagi ni,mazreel ada meeting dekat kuala kubu,so aku dah decide nak balik sendiri without him,sebab macam buang masa lah kalau nak tunggu dia,tu pon belum tentu dia balik pukul berapa.Even mazreel macam nak tak nak bagi aku balik sorang sorang,tapi macam biasalah bini dia degil.

and aku memang nak balik guna kereta savvy,sebab malas nak bawak kereta lagi satu,lagipon kesian mazreel,nak drive jauh dengan kereta comel ni.Dah lah dia taff ( taff ler sangat huhu..)..actually,kereta savvy ni pon,akak aku punya cuma aku pakai sebab aku rasa macam sayang biarkan kereta ni tersadai tak guna...even sebelum ni akak aku banyak warning aku,kereta ni macam SAKA,ade je problem...

and again,as usual,aku kan degil...gasak je lah.




tiba tiba,lepas keluar area RnR Dengkil,aku dah rasa lain,macam something wrong.Aku berhenti jugak nak tengok tayar kete ni,tapi memang time aku tengok semua okay.Tapi pasal hati tu jangan cakap lah,memang tak sedap hati langsung.Rasa macam ada je benda nak jadi,macam ada je benda aku nak kene,tapi malas nak layan..aku drive je..



sampai lah km 45.8 , time ni aku dah rasa macam nyawa aku nak melayang.Rasa tak best nak drive,terus aku bawak slow slow dalam 60-70,aku stay dekat middle line...sebab aku ni memang suka guna fast line jugak sebab nak sampai cepat kononya..huhu



time ni ,perasaan aku Allah je yang tau,Tiba tiba kereta aku ni boleh berpusing dua kali atas highway..due tu tayar pecah maybe sebab pancit,,,(stil ta tau the reason dia)..kereta aku time ni memang kene tarik habis,sekuat hati aku brek,sekuat hati aku tarik brek tangan..dah tak ingat apa dah,just menangis je lah aku tau.....serius ,aku rasa kalau aku drive kat fast line ,confirm aku akan langgar divider,confirm aku melayang....dalam hati aku , tak ada benda lain aku ingat kecuali basyirah and mazreel.

nasib baik,time tu kereta tak banyak,ada memang ada...tapi sangat sedikit,belakang aku lori pulak tu,and thanks sangat dekat abang driver lori sebab hon sekuat sekuatnya untuk bagi warning dekat kereta belakang tu....serius,time tu aku rasa kalau ada kereta laju,memang aku kene.

thanks jugak dekat ada brader myvi tolong tolak kereta aku dekat emergency line,thanks sangat! aku pon tak beringat nak ambil no plat,semoga allah membalas jasa bang driver lori and myvi tu...

aku dah mengigil je time tu..macam tatau nak jadi apa,,..terus aku keluar kereta ,matikan ejen ( sebab aku ingat kereta nak meletup)...menangis jangan cakap...=(



memang aku terus call mazreel,even aku tau mazreel akan datang ,tapi aku rasa macam menyesal sangat...menyesal tak dengar cakap dia..tak habis habis dia tenangkan aku yang macam ape ni..

then,after 30mins,tersadai kat tepi tu,ada pulak brader dari plus tolong aku.Syukur alhamdulilah,dorang tukarkan tayar spare,sebab dorang kata bahaya aku tunggu tepi,takut aku kene rompak....

thanks sangat bro!


ranap kereta ni haa..
tak apa lah,ni ujian untuk aku.

bab tayar bab kereta memang aku failed.

bila dah siap tukar tayar,abang abang plus ni hantar aku sampai tol nilai,tu pon abang ni yang drive,sebab aku dah macam trauma nak drive.....thanks lah sangat! semoga abang abang ni dimurahkan rezeki....




bila teringat balik,memang rasa macam nak nangis,sebab aku rasa macam malaikat maut nak jemput aku . Syukur sangat,dalam masa yang sama,aku dapat berita ,basyirah dah berjalan..happy sangat,dalam masa sama trauma.


and aku tak boleh bayang kan kalau mazreel yang drive,sebab mazreel kalau drive memang tak ingat dunia,...mujur aku yang drive,...kalau dia? tak boleh aku bayang kan...


so,new lesson aku dapat..
  1. phone kene ade kredit! jangan kosong,nanti nak call sapa? ( padan muka aku,banyak kali aku kene sound sebab tak ada kredit)
  2. kene selalu cek tayar , kalau tak best drive tu ,kene stop.jangan percaya dengan kereta .
  3. baca lah ayat qursi selalu sebagai pelindung ( memang aku dah biasa amalkan,alhamdulilah.ayat ni lah buat aku terhindar dengan musibah dengan izin Allah ,inshaallah)
mazreel pon banyak kali cakap dengan aku ayat sama until now,..

"bagus tau u excident,at least u dapat new experiance,lepas ni u tau apa nak buat,"..

tapi bila sampai berita ni dekat mak abah,

"nampak,Allah nak bagi warning sekejap je aki,ni semua ada hikmah...muhasabah lah diri tu nak.."





(-.-)


No comments:

 
BY AQISH BASIR