bila basyirah MOGOK PENYUSUAN !

assalamualaikum,since si basyirah tengah tidor didodoi oleh dadi dia,cepat cepat aku update blog.Alang alang nak update email en =)



minggu lepas adalah minggu palinggg sedih buat aku,sebab kene terpisah dengan anak 2 hari.Sebab? hmmmm

actually,aku sangat susah nak cari pengasuh dekat area tempat keje aku ni,ada jugak aku tanya tanya tapi ramai yang tak nak jaga baby waktu malam..susah sangat bagi aku sebab aku ni keje bershift pulak.Aku pon macam dah selesa sangat keje shift..huhu..tambah lagi pengasuh sekarang semakin berani ,cukup lah tengok berita,bayi kene dera la itu la ini,haishhhh tak sanggup.tapi bukan semua macam tu cuma nasib lah sape yang dapat pengasuh kejam.

sebelum jadi mak ni,aku selalu pikir..

"ala,mungkin tak sengaja kot pengasuh tu nak dera,baru pukul sikit dah lebam"

tapi bila dah jadi emak ni,perasaan tu...fuyooo jujur lah,dengarje,dah sakit hati sebab apa? sebab kita pon dah rasa anak kita membesar dengan kita susah payah ....

 aku susah nak cari pengasuh,mula-mula pernah jugak aku nak tinggal kan baby dekat mak dekat melaka ,so bila cuti je aku balik tengok dia,tapi susah sangat sebab basyirah jenis breastfeeding on demand gituuu..alhamdulilah,! dalam masa pantang pon aku pernah terpikir,macam mana nak putus susu nanti,tak sanggup sangat! sampai satu hari tu,mak willingg ikut aku ke sabak untuk jaga! ya Allah,syukur tapi dalam masa sama,aku sedih lah sebab mak terpaksa jauh dengan abah..tapi lepas talk dengan abah ,rupanya abah yang pujuk mak suruh ikut aku....alhamdulilah,ye sebab tu lahh akuuu sayang abah and mak! dah jadi isteri orang pon,still dorang anggap aku ni macam tak ade suami,,still dorang anggap aku ni macam belum kahwin...

berbalik pada cerita tadi,mak pon tak berapa sihat last week,sebab kene UTI,nak jalan pon sakit..kesian,aku tak sanggup tengok mak macam tu ..last last dengan berat hati aku pon cakap dekat mak

''mak,hurmm,nak balik melaka tak? mak tca kan minggu ni,mak balik bawak basyirah,mak rest dekat umah,bila betul betul sihat mak datang balik boleh..nanti aki pump susu buat stok,..?"

mak aku pon susah hati nak jawab,last last dia setuju dengan aku punye plan ni,sebab aku  tau dia pon rindu abah and rumah dia.Tanya jugak dekat husband,confirm lah husband tak setuju 100% sebab dah jauh dengan anak! lagi dia marah...tapi nak buat macam mana,,,dia pon terpaksa pasrah...

lepas 2 hari berjauhan dengan baby,terus aku balik melaka! ya allah,tak sabar sangat nak jumpa! rindu nak peluk! bayangkan lah selama ni aku tidur pon sambil feeding sambil tu dia tertido...dalam masa 2 hari ni suffer betul sampai nangisss kaw kaw...


tapi....

sedihnya aku bila basyirah,baby sendiri macam merajuk dengan aku..ya allah sedih sangat! basyirah tak nak direct breastfeeding! dia nak susu tapi through botol! sebab mak aku memang bagi feeding guna botol dengan stok susu aku tu..sedih sangat ketara betul perubahan basyirah!


ingat kan itu je,lagi sedih lagi dia tak nak dah tidur kepit dengan aku! selalu senang sangat dia nak tidur ni tak!..dia menangis sekuat kuat hati,tak pernah aku tengok macam tu,sampai aku sendiri lari masuk bilik sebab tak sanggup tengok macam tu...puas aku cari punca...sampai lah mak bagitau

''anak kau ni rindu kau aki,mak tau,dia macam mogok susu"

puas lah aku google,
 antara sebabnya ;

1.anak keliru puting
2.anak berjauhan dengan ibu secara tiba tiba
3.gusi gatal sebab pertumbuhan gigi

okay fine..now i know..huhu sedih sangat...tapi apakan daya...cabaran betul...sampai lah sekarang basyirah taknak tidor macam selalu...disebabkan tu ,mak pon dah biasakan dia tidur dalam buai sambil dodoi...

hati mak mana tak luluh bila anak macam merajuk,tapi apa yang terbaik untuk dia,aku sanggup terima biarlah aku sendiri yang tak suka cara tu...



mencabar betul jadi mak ni sebenarnya,eleh ni baru sorang anak kan! hehe,okaylah,lepas ni kalau ade rezeki,at least dah tau apa patut and apa yang tak patut buat...

mak pon ade cakap.''.budak beralih bulan lain perangainya qis,sabarlah....nanti dia dah besar senang sikit..''



1 comment:

Unknown said...

xpela Aqish....yg penting semangat perah susu tu ade..yg itu pun dh dpt pujuk hati kita bila tgk ank menyusu dlm botol pun pki susu kita..hurmm..xkisahla basyirah suka hisap botol susu pun yg pnting susu yg mengalir dlm tekak die tu adalah susu ibunye..Allah tu Maha penolong..wlupun kdg2 tu aqish terpakse berjauhan dgn ank,tp aqish xpernah putus bg susu pd die..siap buat bekal lg..Aqish,Allah tu adil..dlm kesedihan pun,Allah msh bg aqish susu yg byk utk aqish bg pd baby..Alhamdulillah..Allah tu Maha penyayang..syg nye Allah pd mu,dik..jgn putus asa n sedih ok..teruskan breast pump..

 
BY AQISH BASIR